Latihan:
1. - Senarai dan terangkan peranan dan tugas
guru bimbingan di sekolah.
2.- Mengapa ramai guru tidak memilih menjadi
guru bimbingan/kaunselor di sekolah? Berikan sebab-sebab.
3.-
Apakah fungsi dan tujuan penubuhan PRS? Apakah peranan PRS terhadap
pelajar lain yang menghadapi masalah sikap, perlakuan atau gangguan emosi?
Soalan objektif:
1. Seorang guru akademik iuga mempunyai peranan-peranan
tertentu dalam perkhidmatan B&K. Antaranya ialah
a.
Mengesan masalah
pada peringkat yang awal
b.
Membincangkan
masalah pelajar dengan rakan sekerja
c.
Merujuk pelajar
yang bermasalah kepada pentadbir sekolah
d.
Menjalankan sesi
kaunseling bersama pelajar yang bermasalah
2. Pilih
pasangan kenyataan dan bidang tanggungjawab yang
sesuai di bawah.
i.
Menghormati
hak individu dan merahsiakan maklumat klien-tanggungjawab terhadap klien
ii.
Selalu
berusaha untuk meningkatkan tahap kecekapan-tanggungjawab terhadap rakan dan
profesion
iii.
Menjelaskan
bidang kepakaran dan tahap kecekapan professional-tanggungjawab terhadap
organisasi dan majikan
iv.
Memahami dan
menghormati unsure sosiobudaya masyarakat-tanggungjawab terhadap klien
a.
I dan ii sahaja
b.
Iii dan iv sahaja
c.
I, ii dan iv sahaja
d.
Iii, iv dan v
sahaja
3. Pelajar dalam kelas Mei Ling tidak dapat menyiapkan
tugasan diberi dan tidak dapat tumpu perhatian dalam kelas. Sebagai guru biasa,
apakah tindakan yang boleh dilakukan oleh Mei Ling?
a.
Menegur pelajar dan
beri amaran keras
b.
Merujuk kepada guru
kaunseling untuk tindakan lanjut
c.
Terus lapor kepada
waris pelajar
d.
Mengatur pertemuan
dengan pelajar untuk kumpul maklumat
Soalan struktur:
1.
A) Namakan 4 cara
untuk mengumpul maklumat murid dengan menggunakan Teknik Ujian
i…………………………………………………
ii……………………………………………….
iii………………………………………………
iv………………………………………………
B) Berikan 3
cara bagaimana guru dapat mengesan masalah pembelajaran murid.
i…………………………………………………..
ii…………………………………………………
iii………………………………………………..
Soalan esei:
1.
Di sekolah,
guru-guru melaksanakan proses bimbingan terhadap murid-murid. Huraikan 5 jenis
bimbingan tersebut.
Soalan objektif: 1. A 2.C 3.D
ReplyDeletechapter 2: 1.A, 2.C, 3.D
ReplyDeleteLEE CHING WOON
ReplyDelete1. A
2. C
3. D
ReplyDelete1. A
2. C
3. D
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteHAW KOK LOON
DeleteSOALAN OBJEKTIF BAB 2:
1. A
2. C
3. D
Ng
ReplyDelete1.A
2.C
3.D
1. A
ReplyDelete2. C
3. D
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTOH SHU CHEAN
ReplyDelete1. A
2. C
3. D
CHUNG NYUK FUN
ReplyDelete1.A
2.C
3.D
1.A
ReplyDelete2.C
3.D
1.A
ReplyDelete2.C
3.D
Foo Fang En
ReplyDelete1.A
2.C
3.D
1. A
ReplyDelete2. A
3. D
Lim Wee Chen
ReplyDelete1.A
2.C
3.D
Lim Wee Chen
ReplyDelete1.A
2.C
3.D
1.A
ReplyDelete2 C
3 D
1.A
ReplyDelete2.c
3.D
1.A
ReplyDelete2.c
3.D
Lim Jia Jin
ReplyDelete1.A
2.C
3.D