latihan 1 :
Buatlah satu simulasi tentang perkhidmatan B&K yang ditawarkan di
sekolah berdasarkan salah satu topik di bawah.
1.-kaunseling
untuk peribadi (menguruskan tekanan
hidup : pernafasan secara mendalam, imaginasi ; kemahiran membuat keputusan)
2.-
kaunseling keluarga (ibu bapa djemput untuk merunding jika prestasi pelajar merosot
dan ia berkaitan dengan isu atau masalah yang berpunca daripada keluarga)
3.-
kaunseling bersosial (contoh individu yang digemari oleh orang lain): cara bermula
& teruskan perbualan, ciri-ciri berhubungan baik dengan kawan, orang lain
4.-
kaunseling akademik/ berasaskan pendidikan (contohnya, meningkatkan motivasi murid
untuk belajar)
5.-
kaunseling kerjaya (contoh : bagaimana merancang satu perancangan untuk kerjaya), atau
mengendalikan inventori kerjaya untuk membantu pelajar/klien
Latihan 2:
refleksi diri
a-
Apakah kelebihan bimbingan kaunseling individu berbanding
kelompok?Apakah pula kelebihan KK yg dpt dihasilkan melalui sesi bimbingannya
berbanding KI? Fikir dan bincangkan.
b. – Apakah tujuan dan fungsi kaunseling
keluarga?(konferensi keibubapaan)
Soalan
objektif:
1) Manakah
di antara berikut, merupakan takrifan kaunseling yang dikemukakan oleh Shertzer
dan Stone (1968)?
a. Kaunseling
nerupakan sesi penasihatan antara seorang kaunselor terlatih dengan klien
b. Kaunseling
merupakan proses interaksi yang membolehkan individu memahami diri dan
situasinya
c. Kaunseling
adalah proses perbincangan biasa yang boleh dijalankan oleh sesiapa sahaja,
pada bila-bila masa dan tempat
d. Kaunseling
merupakan satu proses yang sistematik, melibatkan perbincangan rapi tentang
masalah yang dihadapi oleh seseorang
2) “Puan
Fatimah adalah seorang guru B&K di sekolah Cemerlang telah menjalankan
beberapa siri ceramah motivasi dan kemahiran pengurusan masa untuk murid darjah
enam sekolahnya.”
Tentukan
jenis bidang perkhidmatan B&K yang sesuai dengan pernyataan ini.
a. Kerjaya
b. Motivasi
c. Akademik
d. Psikososial
Soalan
struktur:
1) A)
Nyatakan erti konsep ‘kaunseling’ dan ‘bimbingan’.
i.
……………………………………………………..
ii.
……………………………………………………..
B) senaraikan 3 bidang
perkhidmatan B&K di sekolah.
i……………………………………………………………
ii…………………………………………………………..
iii………………………………………………………….
Soalan
esei:
1) Perkhidmatan
B&K dilaksanakan di semua sekolah.
a. Nyatakan
dan jelaskan 2 jenis perkhidmatan
B&K tersebut dan disertai contoh-contoh yang releven.
b. Huraikan
4 faktor yang mempengaruhi keberkesanan perkhidmatan B&K.
Soalan objektif: 1. A 2.C
ReplyDeleteTan Hui Shi
ReplyDeletechapter 1: 1.A
2.C
Lee Ching Woon
ReplyDelete1. A
2.C
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteHAW KOK LOON
DeleteSOALAN OBJEKTIF BAB 1:
1. B
2. B
HO LOONG CHIENG
ReplyDelete1.A
2.C
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteNg
ReplyDelete1.b
2.c
1. A
ReplyDelete2. C
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTOH SHU CHEAN
ReplyDelete1. A
2. C
CHUNG NYUK FUN
ReplyDelete1.A
2.C
FONG MEE JENG
ReplyDelete1.A
2.C
1.A
ReplyDelete2.C
1.A
ReplyDelete2.C
1.A
ReplyDelete2.C
1. D
ReplyDelete2. C
Lim Wee Chen
ReplyDelete1.A
2.C
1B
ReplyDelete2B
tang yee shing
ReplyDelete1.A
2.C
1.A
ReplyDelete2.C
1.A
ReplyDelete2.C
Lim Jia Jin
ReplyDelete1.A
2.C